Tijdens de workshop ‘Knikkerbanen bouwen’ gaan de kinderen aan de slag en werken zo aan hun engineering- en STEM-skills. Hellingen, bochten, zwaartekracht … maar ook inzicht en probleemoplossend denken komen aan bod. Het bouwen van een knikkerbaan is een uitdaging waarbij je op een praktische manier de fundamentele concepten van techniek ontdekt.

Als je al goed met techniek bezig bent is het slechts een kleine stap om te komen tot STEM. In een goede STEM-activiteit komen de verschillende componenten geïntegreerd aan bod. Tijdens deze dag probeer je STEM activiteiten uit en komen je stemvaardigheden zeker aan bod.

STEM zonder rem slaagkansenproject provincie oost-Vlaanderen

STEM in onze school

(2e projectjaar)

Basisschool De Tovertuin in Sint-Niklaas wil het schoolteam van beide vestigingen versterken om STEM-les te geven: (inter)actief, zelfregulerend, vakoverschrijdend en talentgericht naar een positieve studiekeuze. 

 

Brightlab leidt jaarlijks vier leerkrachten op tot STEM-kartrekker. Zij ontwerpen lesfiches, maken en verzamelen duurzaam STEM-materiaal en ondersteunen de andere collega’s tijdens de driewekelijkse STEM-les. 

 

Het tweede projectjaar zorgt voor een verdieping voor de eerste groep kartrekkers en voor uitbreiding naar o.a. het kleuterteam.

slaagkansenproject GO! Talent provincie Oost-Vlaanderen

GO! Talent!

(3e projectjaar)

Met dit project willen enkele basisscholen van GO! Scholengroep 22 Gent bewuster en actiever aan de slag met talenten en interesses van leerlingen. Vanuit een ondersteunende leeromgeving willen ze elk kind aanmoedigen om het eigen potentieel te bereiken. 


Luk Dewulf leidde 22 medewerkers op tot ‘kindertalentenfluisteraar’ en zorgde voor coaching in de klas. Martine Huurman begeleidt een intervisieproces en een gedeelde Google Drive bundelt alle tools. 


In het laatste projectjaar koppelt een draaiboek per leerjaar werkvormen aan leerlijnen en aan sleutelcompetenties. De scholen verankeren het project aan de schoolbeleidsplannen (bv rond leerlingvolgsysteem, klassenraad) en een Webinar deelt expertise met andere scholen.

Slaagkansenproject 100% aanwezig. Leerrecht is een kinderrecht!

100% aanwezig!

Leerrecht is een kinderrecht

Met dit project willen de Gentse basisscholen De Mozaïek en De Mozaïek Bis de problematisch afwezige Bulgaarse Romagroep beter begrijpen en hun leerrecht beschermen en afdwingen


Het project focust op het eerste leerjaar en de derde kleuterklas. Groep Intro begeleidt het project dat zowel de brede basiszorg in de school versterkt, als de thuiscontext aanklampend sensibiliseert en duurzame samenwerking opzet met bevoegde overheidsdiensten, brugfiguren en rolmodellen. Bestaande participerende acties (zoals doe-mee-momenten) worden nog beter op de doelgroep afgestemd en een draaiboek ondersteunt de aanpak op lange termijn.

Slaagkansenproject Luisteren en spreken vanuit het hart - verbindend communiceren

Luisteren en spreken vanuit het hart

de slaagkansen van leerlingen vergroten door in te zetten op verbindende communicatie

Basisschool St Janneke en St Jozef te Eeklo wil werken aan een positieve/verbindende leeromgeving voor een steeds diverser wordende doelgroep. 


Hedwig Berghmans (‘Luisteren en spreken vanuit het hart’) begeleidt de school doorheen een initiatie, training om de materialen in de lesvoorbereiding te implementeren en de organisatie van verzoeningshoekjes. De PBD verzorgt een infosessie naar de ouders.