OP WEG NAAR EEN VISIE & DIDACTIEK

STEM voor de basis, een initiatief van verschillende hogescholen, ontwikkelde een didactiek voor STEM binnen de lerarenopleiding. STEM helpt kinderen de fysische realiteit te begrijpen en positief te benaderen. Het model van ‘STEM voor de basis’ toont hoe een STEM-leraar in het basisonderwijs eruit zou moeten zien en welke opleidingsaspecten belangrijk zijn. De sleutels richten zich op het toegankelijk maken van STEM voor alle kinderen en ondersteunen hun totale ontwikkeling met zes belangrijke sleutels. Voor duurzame STEM-implementatie is het essentieel om draagvlak te creëren. Zodra dit draagvlak is opgebouwd, kan een team zelfstandig richtingaanwijzers ontwikkelen voor STEM-integratie binnen de schoolcontext. Dit draaiboek biedt een script om een basis te vormen, waarmee scholen gezamenlijk startpunten kunnen vinden om effectief met STEM aan de slag te gaan.

Professionaliseringsaanbod STEM voor basisonderwijs

In deze workshop werken we actief met materialen om de nieuwsgierigheid van deelnemers te prikkelen en onderzoeksvragen te formuleren. We bespreken hoe je samen met kinderen vragen kunt omzetten naar onderzoekbare vragen en passen dit toe in de klas, met voorbeelden uit de kleuterklas en lagere school.

Professionaliseringsaanbod STEM voor basisonderwijs

 

Gebruik je vaak stappenplannen voor STEM-activiteiten maar wil je de creativiteit en onderzoekende houding van kinderen meer stimuleren? In deze workshop laten we zien hoe een stappenplan slechts het startpunt is voor een creatief en onderzoekend proces. We tonen hoe je deze aanpak kan integreren in je lessen om kinderen te motiveren en uit te dagen.

Professionaliseringsaanbod STEM voor basisonderwijs

 

Ontdek hoe je zelf- en peerevaluatie effectief inzet samen met de kinderen voor STEM-activiteiten. We behandelen diverse evaluatiemethoden zoals het aftoetsen van ontwerpcriteria en zowel formatief als summatief evalueren, met praktische voorbeelden. Daarnaast benadrukken we het belang van een schoolbrede visie op evaluatie en het belang van sterke communicatie binnen de school en naar ouders toe.

 

Deze sessie is enkel relevant indien de school/leerkrachten reeds voldoende ervaring hebben met STEM-didactiek.

Professionaliseringsaanbod STEM voor basisonderwijs

Hoe kun je de schoolomgeving, musea en thuisomgeving optimaal benutten voor STEM-activiteiten en ouders meer betrekken? Informeel leren is zelfgestuurd en hands-on, maar wordt vaak nog niet optimaal ingezet. In deze workshop verkennen we samen onbenutte leerkansen buiten de klas.

Professionaliseringsaanbod STEM voor basisonderwijs

Wat is wetenschap? Ontdek het door praktisch te werken met mysterieuze dozen, waarmee we de denk- en werkwijze van wetenschappers simuleren. In deze workshop leer je dat wetenschappers niet alles weten, maar door het maken van onderbouwde veronderstellingen en het verzamelen van bewijs, zo nauwkeurig mogelijk de waarheid benaderen.