Tijdens de workshop ‘Knikkerbanen bouwen’ gaan de kinderen aan de slag en werken zo aan hun engineering- en STEM-skills. Hellingen, bochten, zwaartekracht … maar ook inzicht en probleemoplossend denken komen aan bod. Het bouwen van een knikkerbaan is een uitdaging waarbij je op een praktische manier de fundamentele concepten van techniek ontdekt.

Als je al goed met techniek bezig bent is het slechts een kleine stap om te komen tot STEM. In een goede STEM-activiteit komen de verschillende componenten geïntegreerd aan bod. Tijdens deze dag probeer je STEM activiteiten uit en komen je stemvaardigheden zeker aan bod.

De leerlijn rond elektriciteit begint reeds in de kleuterklas. De kleuters vinden het al leuk om een lampje te laten branden of om te onderzoeken welke materialen de elektriciteit geleiden.
In de lagere school bouwen we hierop verder: met de elektriciteitsdoosjes werken we inzichtelijk aan de stroomkring, nadien maken we er – per leerjaar – een andere toepassing mee.

OP WEG NAAR EEN VISIE & DIDACTIEK

STEM voor de basis, een initiatief van verschillende hogescholen, ontwikkelde een didactiek voor STEM binnen de lerarenopleiding. STEM helpt kinderen de fysische realiteit te begrijpen en positief te benaderen. Het model van ‘STEM voor de basis’ toont hoe een STEM-leraar in het basisonderwijs eruit zou moeten zien en welke opleidingsaspecten belangrijk zijn. De sleutels richten zich op het toegankelijk maken van STEM voor alle kinderen en ondersteunen hun totale ontwikkeling met zes belangrijke sleutels. Voor duurzame STEM-implementatie is het essentieel om draagvlak te creëren. Zodra dit draagvlak is opgebouwd, kan een team zelfstandig richtingaanwijzers ontwikkelen voor STEM-integratie binnen de schoolcontext. Dit draaiboek biedt een script om een basis te vormen, waarmee scholen gezamenlijk startpunten kunnen vinden om effectief met STEM aan de slag te gaan.

Professionaliseringsaanbod STEM voor basisonderwijs

In deze workshop werken we actief met materialen om de nieuwsgierigheid van deelnemers te prikkelen en onderzoeksvragen te formuleren. We bespreken hoe je samen met kinderen vragen kunt omzetten naar onderzoekbare vragen en passen dit toe in de klas, met voorbeelden uit de kleuterklas en lagere school.

Professionaliseringsaanbod STEM voor basisonderwijs

 

Gebruik je vaak stappenplannen voor STEM-activiteiten maar wil je de creativiteit en onderzoekende houding van kinderen meer stimuleren? In deze workshop laten we zien hoe een stappenplan slechts het startpunt is voor een creatief en onderzoekend proces. We tonen hoe je deze aanpak kan integreren in je lessen om kinderen te motiveren en uit te dagen.