Bereid je voor op een inspirerend programma vol interactieve workshops, praktische tools en waardevolle samenwerkingen. Samen zetten we de eerste stap naar een duurzame en innovatieve toekomst!

Heb je al wat ervaring in STEM maar blijf je met vragen zitten of je materiaal voldoende STEM-proof is? In dit traject herhalen we de basisinzichten kort en pas je deze toe op eigen materiaal. Optioneel kan je je verdiepen in de evaluatie van STEM. Dit traject kan je volgen als individuele STEM-leerkracht.

Het Vlaamse bedrijfsleven staat wereldwijd aan de top van industrieel ondernemen. Om deze leidende positie te behouden, is hoogwaardig STEM-onderwijs in Vlaanderen essentieel. Daarom streeft VOKA ernaar om twintig scholen in heel Vlaanderen te ondersteunen met een compleet STEM-traject. Dit omvat een nulmeting, actieplan, lerend netwerk, begeleiding door bedrijfsleiders en een eindmeting, met als apotheose de ‘Voka STEMpact award’ in de wacht te slepen. Het hoofddoel? Samen met jou het STEM-onderwijs naar nieuwe hoogten brengen.

 

Dit Vlaamse ‘STEMpact’-traject heeft als doelstelling het optimaliseren van:

Ben je een beginnende STEM-leerkracht, of zelfs al wat ervaren maar je bent nog steeds wat zoekend naar nieuwe inzichten en ideeën? In dit traject (van 2 tot 3 halve dagen) ervaar je wat STEM is, leer je enkele basisinzichten wat STEM (niet) is en verdiep je in verschillende facetten van STEM. Dit traject kan je volgen als individuele STEM-leerkracht.

Wat is wetenschap?  We gaan aan de slag met mysterieuze dozen en ontdekken zo hoe wetenschappers werken en denken.

 

In deze workshop gaan we hands-on aan de slag met mysterieuze dozen. Kunnen we ooit weten wat er echt in deze dozen zit? Of kunnen we enkel, zoals wetenschappers, weloverwogen veronderstellingen maken. In deze workshop kom je te weten dat wetenschappers ook niet alles weten, maar wel hun best doen om op basis van bewijs zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen.

Het ‘Sociale Robot’-project is een fantastische manier om jonge studenten enthousiast te maken voor STEM. Het stelt leerlingen in staat om hun creativiteit te botvieren en technische vaardigheden te ontwikkelen door het ontwerpen, programmeren en bouwen van hun eigen sociale robot.