Na het volgen van dit nascholingstraject…

heb je alle nodige achtergrondinformatie over STEM, iSTEM en het Inkleurmodel;
beschik je over de vaardigheden om in een STEM-project leerdoelen en leerinhouden op elkaar af te stemmen;
heb je inzicht in de verschillende fasen van COOL voor iSTEM en hun doel;
pas je een eigen project aan aan de iSTEM-criteria;
heb je connectie met en toegang tot het groeiend lerend netwerk van iSTEM-leerkrachten.

Bereid je voor op een inspirerend programma vol interactieve workshops, praktische tools en waardevolle samenwerkingen. Samen zetten we de eerste stap naar een duurzame en innovatieve toekomst!

Heb je al wat ervaring in STEM maar blijf je met vragen zitten of je materiaal voldoende STEM-proof is? In dit traject herhalen we de basisinzichten kort en pas je deze toe op eigen materiaal. Optioneel kan je je verdiepen in de evaluatie van STEM. Dit traject kan je volgen als individuele STEM-leerkracht.

Het Vlaamse bedrijfsleven staat wereldwijd aan de top van industrieel ondernemen. Om deze leidende positie te behouden, is hoogwaardig STEM-onderwijs in Vlaanderen essentieel. Daarom streeft VOKA ernaar om twintig scholen in heel Vlaanderen te ondersteunen met een compleet STEM-traject. Dit omvat een nulmeting, actieplan, lerend netwerk, begeleiding door bedrijfsleiders en een eindmeting, met als apotheose de ‘Voka STEMpact award’ in de wacht te slepen. Het hoofddoel? Samen met jou het STEM-onderwijs naar nieuwe hoogten brengen.

 

Dit Vlaamse ‘STEMpact’-traject heeft als doelstelling het optimaliseren van:

Ben je een beginnende STEM-leerkracht, of zelfs al wat ervaren maar je bent nog steeds wat zoekend naar nieuwe inzichten en ideeën? In dit traject (van 2 tot 3 halve dagen) ervaar je wat STEM is, leer je enkele basisinzichten wat STEM (niet) is en verdiep je in verschillende facetten van STEM. Dit traject kan je volgen als individuele STEM-leerkracht.

In deze nascholing voor leerkrachten basisonderwijs en eerste graad secundair geven we een beknopt overzicht van verschillende aspecten van STE(A)M-activiteiten en gaan we aan de slag met de basisprincipes van elektronica, physical computing en programmeren.

We geven geen kant-en-klare oplossingen, maar wel stimuli en input om creatief – en low budget – in de klas met elektronica te werken.

Er wordt ook belicht hoe je hiermee inspeelt op de talenten van leerlingen.