woordenzee slaagkansenproject provincie oost-vlaanderen Taal Geïntegreerd Taalmethode Mondelinge taalvaardigheid

Woordenzee

(3e projectjaar)

Basisschool voor Buitengewoon Onderwijs De Veerboot in Astene ontwikkelt een geïntegreerde schoolbrede taalmethode met focus op mondelinge taalvaardigheid. De logopedisten volgden vorming bij Centrum Taal&Onderwijs van KULeuven en coördineren het project dat resulteert in een visietekst, een screeningsinstrument, een leerlijn, methodekoffers met lesmateriaal, taalstimulerende uitstappen en materialen om thuis te oefenen. 


In het derde projectjaar werkt de school het materiaal verder uit en wordt alles via Google Drive en Smartschool gebundeld. Een handleiding, lesfiches en een pedagogische studiedag dragen bij tot duurzame implementatie. De school zal de materialen delen met andere geïnteresseerde Oost-Vlaamse scholen.

Leren Leerproces Gedrag Moeilijk gedrag Moeilijk begrijpbaar gedrag Verfijnde pedagogiek

Omgaan met moeilijk gedrag

(2e projectjaar)

Kiempunten Assenede, Buggenhout en Eeklo werken aan een gezamenlijke visie op moeilijk gedrag dat het leerproces afremt. Dit project vertaalt die visie naar concrete acties zoals aparte regulatieklassen of individuele trajecten en dat op maat van elke specifieke schoolcontext.

In het tweede projectjaar willen de scholen de principes van ‘Verfijnde pedagogiek’ nog meer onder de knie krijgen via vorming en intervisie door Katelijne Van Lommel. Ook het CLB en enkele externe partners ondersteunen de teams om te werken naar schooleigen toepassingen, afspraken en procedures, gelinkt aan het zorgbeleid en het schoolwerkplan.

Leren Explorerend Leren Activeren Positieve leeromgeving Stimulerende leeromgeving Differentiatie

Speelrijk

Vrijetijdsavonturen op onze school

De buitengewone basisscholen De Vinderij 1 en 2 in Lokeren zoeken naar extra stimulansen om, vanuit een positieve omgeving, tot spelen en zo tot actief explorerend leren te komen

 

Vanuit de visie en de materialen van Loose Parts Play willen de scholen de speelplaatsen herinrichten tot fijne, gedifferentieerde en stimulerende leeromgevingen. Gerichte speelactiviteiten zullen gedifferentieerd elk kind sociaal- emotionele uitdagingen bieden. Het project voorziet ook begeleiding door Speelmakers om het aanbod en de eventueel nodige ondersteuning af te stemmen op de behoeften van elk kind en dat telkens gelinkt aan de visie en het leerplan van de school.

bovenal de lat mag hoog slaagkansenproject provincie oost-vlaanderen Leren Expliciete Directe Instructie Didactische leervragen Excellentie Rekenen

Bovenal de lat mag hoog

Rechtvaardig en excellent rekenonderwijs voor elk kind (2e projectjaar)

De vrije basisscholen KBO Eine en de Horizon in Oudenaarde willen via EDI (Expliciete Directe Instructie) krachtige (reken)lessen ontwerpen en uitvoeren.

‘Van Haandel onderwijskwaliteit met LeF’ uit Nijmegen introduceert alle teamleden. Een kernteam bezoekt enkele Nederlandse scholen en volgt training om met eigen didactische leervragen aan de slag te gaan.

In het tweede projectjaar worden partners geïnformeerd, coacht het kernteam meer collega’s en krijgen de directies ondersteuning om het project beleidsmatig te vertalen.