leesmethodiek ‘Lees je honger’ digitaliseren - slaagkansenproject provincie oost-vlaanderen

Lees je honger

Met dit project wil Buitengewoon Secundair Onderwijs Baken te Sint-Niklaas de bestaande leesmethodiek ‘Lees je honger’ digitaliseren via een app met theorie en oefeningen op maat van diverse deelgroepen.

De app moet sterkere leerlingen extra uitdagen en leerkrachten de mogelijkheid bieden om flexibeler leesmomenten in diverse lessen in te zetten.

slaagkansenproject Campus Oplaad Trajecten en -Team Ademruimte, positieve leerervaring, sociaal-emotionele competenties provincie Oost-vlaanderen

Campus Oplaad Trajecten en -Team

Drie secundaire Gentse scholen organiseren ‘Campus Oplaad Trajecten (COT)’ buiten de klas/ op de gezamenlijke campus als tijdelijke ademruimte en positieve leerervaring rond sociale/emotionele competenties. De Pedagogische Begeleidingsdienst Stedelijk Onderwijs Gent begeleidt het project.


Het eerste projectjaar focust op professionaliseren van het COT-team, inrichten van een projectlokaal en uitwerken van een draaiboek voor toekomstige trajecten. Het tweede projectjaar verfijnt de procedure en de rolverdeling tussen alle betrokkenen (o.a. CLB en LSC). Het project zoekt vrijwilligers en stagiairs om de trajecten te begeleiden en inspireert
de schoolteams om de brede basiszorg te versterken.

slaagkansenproject EFFORT Schoolbereidheid stimuleren provincie oost-vlaanderen

EFFORT: Effectief Schoolbereide Tieners

via executieve functies

Scholengroep 17 Waasland wil voor vijf secundaire GO! scholen een beleid ontwikkelen om schoolbereidheid te stimuleren.


Een schooloverstijgende werkgroep gaat in het tweede tot vierde leerjaar aan de slag rond drie pijlers: heldere verwachtingen, een groeigerichte mindset en academisch optimisme. De werkgroep vertaalt haar kennis naar een leerlijn en materialen, gelinkt aan de schoolvisies. Elke school start met training van de executieve functies van leerlingen en ontwikkelt een systeem om vorderingen te belonen. Een infographic en tip-reeks informeren ouders over
hoe hun kind te motiveren.

duaal leren - slaagkansenproject provincie oost-vlaanderen

@work met de interne aanloopfase

In kader van duaal leren, wil We Tech Academy DBSO Sint-Niklaas, de voltijdse interne aanloopfase uitbouwen als structureel onderdeel van de werking. Het aanbod van externe partners is immers ruim onvoldoende, zowel naar kwantiteit als leerlingprofiel.


Een ruimte buiten het centrum wordt als warme haven en oefencontext ingericht. Op basis van een heldere screeningsmethodiek, wil men via een brede waaier aan samenwerkingsverbanden en praktijkmodules arbeidscompetenties versterken. Het project professionaliseert de begeleiders om met deze jongeren doelgericht aan de slag gaan.

rots en water slaagkansen projecten provincie Oost-vlaanderen subsidie

Versterken en verbreden van het Pauzeproject

door inzet op Rots en Water

Scholengemeenschap WIJS! SO te Sint-Niklaas wil de leermotivatie in 1B versterken vanuit betere sociaal-emotionele competenties.


Rots & Water (R&W) is een evidence based programma dat spelenderwijs via fysieke oefeningen positief (leer)gedrag aanleert. R&W was al onderdeel van het Pauzeproject dat leerlingen voor wie het even op school niet meer lukt, tijdelijk buiten de schoolmuren begeleidt. Dit project wil de reeds opgeleide R&W-trainers verder specialiseren om hun ervaring uit het Pauzeproject te verbreden naar alle leerlingen in 1B. Eén leerkracht krijgt opleiding om alle collega’s te introduceren, waarna die de R&W-trainingen in hun klas mee
begeleiden.

slaagkansenproject Leer-kracht Leermotivatie, Verbindend communiceren provincie oost-vlaanderen

Leer-kracht

voor een hoger leerrendement bij leerlingen

De Stedelijke Broederscholen Hiëronymus 1,3 en 4 te Sint-Niklaas willen via
verbindende communicatie en methodieken de leerlingen extra motiveren en zo de leerprestaties verbeteren.


Een groep leerkrachten, leerlingbegeleiders en graadcoördinatoren maakt kennis met theoretische werkkaders, die ze praktijkgericht vertalen naar thema’s als ‘de gouden weken’ of ‘installeren van collegiale visitatie’. Groep Intro begeleidt het proces.


Het derde projectjaar zoekt verbreding in alle Broederscholen. De PBD ondersteunt de scholen om het project duurzaam te verankeren. De expertise uit het project zal met andere Oost-Vlaamse scholen gedeeld worden.