De Vlaamse overheid wil met het STEM-actieplan 2030 de interesse van kinderen en jongeren in exacte wetenschappen en techniek vergroten, zowel binnen als buiten school. Erasmushogeschool Brussel ondersteunt dit doel door leraren en begeleiders te helpen met STEM-onderwijs via een micro-credential STEM, in samenwerking met STEM-steunpunt-Brussel.
De doelstellingen van de opleiding zijn:
- Het versterken van STEM-vakdidactiek in lerarenopleidingen.
- Het verbreden van STEM-didactiek met focus op 21e-eeuwse vaardigheden en houding ten opzichte van STEM bij jongeren.
- Bevorderen van vakoverschrijdend overleg door multidisciplinaire leerkrachtenteams.
- Aandacht voor sociale inclusie binnen STEM-studies en -werk.
- Het opbouwen van praktijkkennis voor toekomstige STEM-leerkrachten.
Binnenkort zal ook de functie STEM-coördinator aangeboden worden. Vereiste voorkennis omvat een (verkorte) Educatieve Bachelor of een Educatieve Master in wetenschappen, technologie of lichamelijke opvoeding.