Binnen Odisee op Campus Aalst krijgen de studenten vanuit de Educatieve bachelor Kleuteronderwijs en de Educatieve bachelor Lager onderwijs een uitgebreid techniek en STEM-aanbod. In het tweede jaar van de opleiding volgen de studenten het opleidingsonderdeel STEM-didactiek. Het doel is het exploreren van de mogelijkheden van STEM in de basisschool met oog op:
• het aantrekkelijker maken van STEM-gerelateerde inhouden voor kinderen;
• het inzien van de maatschappelijke rol van STEM;
• het uitbouwen van STEM in de basisschool;
• het vertalen van STEM-gerelateerde inhouden in didactische fiches en een concrete vertaling naar de klaspraktijk van de basisschool.
STEM: een modegril of (essentiële) uitdaging voor de 21ste eeuw? Vanuit deze kritische vraag wordt nagedacht over wetenschap en techniek (STEM) binnen onze huidige maatschappij. Wij verkennen actief verschillende kaders voor STEM in het basisonderwijs. Hierbij wordt bijvoorbeeld ingegaan op een aantal inhoudelijke en didactische aandachtspunten voor de STEM-coach. Maar ook de attitudes, 21ste eeuw vaardigheden en tools om actief aan de slag te gaan rond STEM binnen de basisschool komen aanbod. De didactiek van het onderzoekend en ontwerpend leren daagt de studenten uit om kritisch met bepaalde STEM-inhouden (elektriciteit, magnetisme, geluid etc.) aan de slag te gaan. Er wordt gebruik gemaakt van het STEM-kompas om kwaliteitsvolle STEM-activiteiten te leren ontwikkelen voor de basisschool. Hierbij is ook aandacht voor bijvoorbeeld diversiteit, integratie met andere domeinen en evaluatie. We sluiten graag af met de kritische vraag: welke rol moet een STEM-coach opnemen in onze huidige maatschappij? Kunnen we dan nog spreken van een modegril of eerder een (essentiële) uitdaging voor de 21ste eeuw?