Spijbelplan

GO! Atheneum Deinze worstelt met problematische afwezigheden.

De school werkt aan een schoolbreed spijbelactieplan vanuit een autoritatief schoolklimaat.

 

Groep Intro begeleidt het spijbelteam doorheen het project:  

  • Opmaken/uitvoeren/bijsturen van een spijbelactieplan (wie doet wat bij spijbelen).
  • Opzetten en coachen van een netwerk met interne en externe partners.
  • Opdoen van inspiratie uit andere initiatieven.

Connected School

Om de leermotivatie te verhogen, wil GO! Atheneum Oudenaarde een antipestbeleid uitwerken, gebaseerd op respect en inclusiviteit.

 

On@Break² begeleidt het kernteam doorheen de volgende acties:

  • Het team en de leerlingenraden bevragen voor de beginsituatieanalyse.
  • Die analyse vertalen naar een antipestbeleid en een concreet jaaractieplan.
  • Het actieplan uitvoeren in de eigen klas.

Switch

In 18 vrije secundaire-scholen van Scholengemeenschap Edith Stein Gent dreigen leerlingen vast te lopen in hun schooltraject. Om de verbinding met de klasgroep/de leerkrachten in een vroeg stadium te herstellen, biedt Switch een kort traject buiten de schoolmuren.


Het CLB is van elk traject op de hoogte. VZW aPart stelt haar locatie ter beschikking en coacht het Switch-team van schoolmedewerkers dat de trajecten begeleidt.


Vanuit de evaluatie van pilootjaar 2024-2025, zoekt Switch naar duurzame verankering en naar versterking van het schoolteam bij de re-integratie na het traject. Daartoe worden de Switch-begeleiders opgeleid rond o.a. Rots & Water.

Kamp Talent

GO! Talent Dendermonde ervaart dat heel wat derdejaars schoolmoe zijn, kampen met een laag zelfbeeld en weinig zelfdiscipline hebben. Om positief lerend gedrag te ontwikkelen, installeert de school individuele trajecten op maat met een focus op routines, schoolbinding en talenten/succeservaring.

 

Groep Intro begeleidt het project doorheen de volgende acties:

  • Observeren en coachen van eigen leerkrachten in de rol van trajectbegeleider. Hun expertise kan meteen klasdynamisch een preventief effect hebben.
  • Screenen van de kandidaat leerlingen.
  • Een toolbox ontwikkelen die trajectdoelen en acties concretiseert.

 

Master je brein

Met dit project willen Richtpunt, KoHA Secundair en GO! Atheneum MIRA in Hamme via Executieve Functies (EF) lerend gedrag in het 1e leerjaar versterken.


  • CNO geeft vorming aan een schooloverstijgend kernteam en aan ouders.
  • Bevragen van leerlingen en ouders resulteert in een beginsituatieanalyse die drie prioritaire EF-doelen
  • Het kernteam verzamelt concrete toepassingen voor EF-coachmomenten, die op maat van elke school in het uurrooster worden ingepland.
  • Klasleerkrachten begeleiden een kick-off om leerlingen inzicht te geven in (het belang van) EF.
  • Eye-catch media visualiseert de gemeenschappelijke EF-taal.
  • Een persmoment met het CLB en de gemeente maakt de EF-aanpak bekend.
duaal leren - slaagkansenproject provincie oost-vlaanderen Duaal leren Aanloopfase Interne aanloopfase

@work met de interne aanloopfase

In kader van duaal leren, wil We Tech Academy DBSO Sint-Niklaas, de voltijdse interne aanloopfase uitbouwen als structureel onderdeel van de werking. Het aanbod van externe partners is immers ruim onvoldoende, zowel naar kwantiteit als leerlingprofiel.


Een ruimte buiten het centrum wordt als warme haven en oefencontext ingericht. Op basis van een heldere screeningsmethodiek, wil men via een brede waaier aan samenwerkingsverbanden en praktijkmodules arbeidscompetenties versterken. Het project professionaliseert de begeleiders om met deze jongeren doelgericht aan de slag gaan.