duaal leren - slaagkansenproject provincie oost-vlaanderen Duaal leren Aanloopfase Interne aanloopfase

@work met de interne aanloopfase

In kader van duaal leren, wil We Tech Academy DBSO Sint-Niklaas, de voltijdse interne aanloopfase uitbouwen als structureel onderdeel van de werking. Het aanbod van externe partners is immers ruim onvoldoende, zowel naar kwantiteit als leerlingprofiel.


Een ruimte buiten het centrum wordt als warme haven en oefencontext ingericht. Op basis van een heldere screeningsmethodiek, wil men via een brede waaier aan samenwerkingsverbanden en praktijkmodules arbeidscompetenties versterken. Het project professionaliseert de begeleiders om met deze jongeren doelgericht aan de slag gaan.

Leren Leermotivatie Gedrag Sociaal-emotionele competenties Verbindende communicatie Time-out Time-in

Versterken en verbreden van het Pauzeproject

door inzet op Rots en Water

Scholengemeenschap WIJS! SO te Sint-Niklaas wil de leermotivatie in 1B versterken vanuit betere sociaal-emotionele competenties.


Rots & Water (R&W) is een evidence based programma dat spelenderwijs via fysieke oefeningen positief (leer)gedrag aanleert. R&W was al onderdeel van het Pauzeproject dat leerlingen voor wie het even op school niet meer lukt, tijdelijk buiten de schoolmuren begeleidt. Dit project wil de reeds opgeleide R&W-trainers verder specialiseren om hun ervaring uit het Pauzeproject te verbreden naar alle leerlingen in 1B. Eén leerkracht krijgt opleiding om alle collega’s te introduceren, waarna die de R&W-trainingen in hun klas mee
begeleiden.

Leren Leermotivatie Verbinding Verbindende communicatie

Leer-kracht

voor een hoger leerrendement bij leerlingen

De Stedelijke Broederscholen Hiëronymus 1,3 en 4 te Sint-Niklaas willen via
verbindende communicatie en methodieken de leerlingen extra motiveren en zo de leerprestaties verbeteren.


Een groep leerkrachten, leerlingbegeleiders en graadcoördinatoren maakt kennis met theoretische werkkaders, die ze praktijkgericht vertalen naar thema’s als ‘de gouden weken’ of ‘installeren van collegiale visitatie’. Groep Intro begeleidt het proces.


Het derde projectjaar zoekt verbreding in alle Broederscholen. De PBD ondersteunt de scholen om het project duurzaam te verankeren. De expertise uit het project zal met andere Oost-Vlaamse scholen gedeeld worden.

Co-teaching Teamteaching Leren Leerrendement Binnenklasdifferentiatie Differentiatie

Co-teaching als hefboom

voor een hoger leerrendement bij leerlingen

De Gentse IVG-scholen en 2 GO! Middenscholen in Dendermonde willen
binnenklasdifferentiatie optimaliseren door co-teaching op vakniveau te verbreden naar co-teaching op zorgniveau. Learning in Diversity van HOGENT begeleidt het proces.


Tijdens het eerste projectjaar onderzoeken enkele duo’s co-teachend hoe differentiatie vanuit zorgnoden mogelijk is rond o.a. executieve functies. In het tweede projectjaar willen de scholen deze co-teaching enerzijds verankeren en anderzijds uitbreiden naar teamteaching rond zelfregulerend leren.

Leren Leermotivatie Verbinding Verbindend klasklimaat Verbindende communicatie

Qualification first

secundair onderwijs

Tectura Gent Centrum wil in de tweede en derde graad arbeidsmarktgerichte en dubbele finaliteit, inzetten op verbinding om leermotivatie te versterken. On@Break² begeleidt een kernteam doorheen een ervaringsgerichte kennismaking, train the trainers, intervisies, coaching op de klasvloer en individuele leerlinggesprekken.


In het eerste projectjaar maakt het kernteam kennis met de methodieken. In het tweede projectjaar gaan ze zelf experimenteren en kunnen collega’s observeren.

Taal Leermotivatie Leerproces Leeromgeving Sleutelcompetenties

Radio Bavo
– Klinkklare taal!

secundair onderwijs

De Gentse Sint-Bavohumaniora’s creëren met een eigen radiostudio een aantrekkelijkeen uitdagende leeromgeving om talige en andere moderne sleutelcompetenties te verbeteren.

De scholen maken podcasts over het reilen en zeilen op school en tools om de studio didactisch in te zetten in diverse vakken. Alle materialen zijn via een online leeromgeving beschikbaar voor het ganse team. Arteveldehogeschool, Allespodcast en de PBD begeleiden het project.


In het derde projectjaar werkt men naar duurzame verankering en via video podcasting zal het project met andere scholen gedeeld worden.