STEM Onderzoeken Oplossen STEM Interactief Zelfregulerend Talentgericht Vakoverschrijdend Vakoverstijgend

STEM in onze school

(2e projectjaar)

Basisschool De Tovertuin in Sint-Niklaas wil het schoolteam van beide vestigingen versterken om STEM-les te geven: (inter)actief, zelfregulerend, vakoverschrijdend en talentgericht naar een positieve studiekeuze. 

 

Brightlab leidt jaarlijks vier leerkrachten op tot STEM-kartrekker. Zij ontwerpen lesfiches, maken en verzamelen duurzaam STEM-materiaal en ondersteunen de andere collega’s tijdens de driewekelijkse STEM-les. 

 

Het tweede projectjaar zorgt voor een verdieping voor de eerste groep kartrekkers en voor uitbreiding naar o.a. het kleuterteam.

slaagkansenproject GO! Talent provincie Oost-Vlaanderen Studiekeuze Talenten Interesses Leeromgeving Werkvormen Leerlijnen Sleutelcompetenties

GO! Talent!

(3e projectjaar)

Met dit project willen enkele basisscholen van GO! Scholengroep 22 Gent bewuster en actiever aan de slag met talenten en interesses van leerlingen. Vanuit een ondersteunende leeromgeving willen ze elk kind aanmoedigen om het eigen potentieel te bereiken. 


Luk Dewulf leidde 22 medewerkers op tot ‘kindertalentenfluisteraar’ en zorgde voor coaching in de klas. Martine Huurman begeleidt een intervisieproces en een gedeelde Google Drive bundelt alle tools. 


In het laatste projectjaar koppelt een draaiboek per leerjaar werkvormen aan leerlijnen en aan sleutelcompetenties. De scholen verankeren het project aan de schoolbeleidsplannen (bv rond leerlingvolgsysteem, klassenraad) en een Webinar deelt expertise met andere scholen.

Slaagkansenproject 100% aanwezig. Leerrecht is een kinderrecht! Participatie Spijbelen Leerrecht Aanwezigheid Aanklampend Brugfiguren Brugfuncties

100% aanwezig!

Leerrecht is een kinderrecht

Met dit project willen de Gentse basisscholen De Mozaïek en De Mozaïek Bis de problematisch afwezige Bulgaarse Romagroep beter begrijpen en hun leerrecht beschermen en afdwingen


Het project focust op het eerste leerjaar en de derde kleuterklas. Groep Intro begeleidt het project dat zowel de brede basiszorg in de school versterkt, als de thuiscontext aanklampend sensibiliseert en duurzame samenwerking opzet met bevoegde overheidsdiensten, brugfiguren en rolmodellen. Bestaande participerende acties (zoals doe-mee-momenten) worden nog beter op de doelgroep afgestemd en een draaiboek ondersteunt de aanpak op lange termijn.

Leren Leermotivatie Verbinding Verbindende leeromgeving Positieve leeromgeving

Luisteren en spreken vanuit het hart

de slaagkansen van leerlingen vergroten door in te zetten op verbindende communicatie

Basisschool St Janneke en St Jozef te Eeklo wil werken aan een positieve/verbindende leeromgeving voor een steeds diverser wordende doelgroep. 


Hedwig Berghmans (‘Luisteren en spreken vanuit het hart’) begeleidt de school doorheen een initiatie, training om de materialen in de lesvoorbereiding te implementeren en de organisatie van verzoeningshoekjes. De PBD verzorgt een infosessie naar de ouders.

Taal Taalplezier Taaldidactiek Taalbeleid Leerlijn Interactief Ouderbetrokkenheid

Diversiteit werkt!

De steeds diverser wordende doelgroep van Freinet Basisschool De Kleine Helden in Eeklo vraagt extra expertise rond taalplezier en –didactiek. Het project voorziet: 

  • Uitbouwen van een schooleigen visie en taalbeleidsplan en deze verankeren aan het schoolwerkplan. 
  • Het team praktijkgericht professionaliseren rond zowel principes als effectieve didactiek. Centrum Taal & Onderwijs van KULeuven ondersteunt. 
  • Een schoolbrede leerlijn uitwerken en bijhorende lesmaterialen en interactieve taalactiviteiten ontwikkelen. 
  • Andere scholen bezoeken rond ouderbetrokkenheid bij taalverwerving. 
  • Zoeken hoe Nederlandstalige ouders anderstalige ouders bij het schoolleven kunnen ondersteunen en betrekken.
zelfsturing en eigenaarschap persoonlijke groei en welbevinden slaagkansenproject provincie oost-vlaanderen Leren Zelfregulerend leren Zelfsturing Eigenaarschap Persoonlijke groei Welbevinden

Zelfsturing en eigenaarschap

als tools voor persoonlijke groei en welbevinden bij leerlingen en leerkrachten (2e projectjaar)

GO! Basisschool Gaaf in Aalst wil haar kwetsbare en uiterst diverse doelgroep laten excelleren via een zelfsturend leerproces in vier multi-leeftijdsunits


Tijdens het eerste projectjaar begeleidt Edunext het fusieproces met De Kleine Okapi. De school formuleert streefdoelen en leidende principes waarmee de vier units zelfsturend aan de slag kunnen. In samenwerking met de PBD GO! kiest de school voluit voor zelfregulerend leren. Na een beginsituatieanalyse, wordt een schoolbrede leerlijn uitgewerkt en de infrastructuur wordt tot een uitdagende leeromgeving aangepast. 


In het tweede projectjaar kiest de school voor deze subsidie een concrete focus in het proces van zelfregulerend leren, namelijk ‘doelen stellen en plannen’. Schoolmakers ondersteunt de teams om hiermee aan de slag te gaan. Het begeleidingsproces van Edunext zet de school met eigen middelen verder.